Dette er det sted hvor alt det faglige vil blive lagt hvad jeg formår at lave. Billedet er lavet af Von Waechor

tirsdag den 6. november 2007

Computerspils legeværdi

Computerspils legeværdi

Set i lyset af 2 Artikler som er følgende.
Computeren i børnehaven Skrevet af Carsten Jessen.

Doom i Havnbjerg
Skrevet af Carsten Jessen og Lis Faurholt.


Efter at havde læst de 2 art. blev det meget tydeligt for mig, hvordan jeg som pædagog skal være åben overfor det at børn omgås computer og ikke begrænse dem i at bruge disse, af angst for at de vil blive små asociale væsner, dette er ikke videnskabeligt bevist og den angst der har hersket omkring det at børn sidder flere timer foran computeren og spiller Doom eller andre spil føre til mere vold. Det at der er fri adgang til computer og børn i forskellige aldre spiller mod hinanden føre ofte til en større forståelse for hinanden, eller sagt på en anden måde, det er med til at udbygge deres sociale kompetencer og de børn der er erfarne bruger ofte hjælper de mindre erfarne. Efter min personlige mening skal pædagoger ikke være en hæmmende faktor for om børn skal have adgang til computer, de skal se det som et redskab til at sætte lege i gang og ikke have så stor en berøringsangst med dette medie, det skyldtes måske at mange pædagoger i dag ikke har det store kendskab til computer og hvilket fantastisk medie det er, man kan jo let komme til at stå og ikke vide hvad børene spørger en om og dette faktum vil måske i manges tilfælde føre til at man ikke vil have at der skal installeres computer i ens børnehave/sfo.

5 kommentarer:

dorte sagde ...

Hej Johannes
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at vi som ikke skal bremse børns udvikling, men være åben overfor alt det nye, de bliver ikke assiociale ved at bruge teknologi, næ nej de får en vifte af bred viden g får det lært fra barns ben, vi som kommende pædagoger kan ikke tillade os at være skeptiske overfor den slags kan vi?

dorte sagde ...

Vi som kommende pædagoger skal der stå

chavi sagde ...

Kan kun tilslutte mig, at vi ikke skal være hæmmende overfor børnene, når de ytrer ønske om brug af computere... - derfor tror jeg også, det er yderst vigtigt, at vi - som en del af den kommende generation af pædagoger - har en grundlæggende forståelse for og indsigt i, hvad det er samværet om disse spil i grunden giver børnene - udover at de har det smaddersjovt sammen, er der jo ikke nogen tvivl om, at det i høj grad er med til at styrke deres sociale kompetencer - og det uanset om de er aktivt spillende eller blot er tilskuer

Rie sagde ...

Jeg er enig med jer allle mht. at vi ikke skal være stopklods for for børns brug af computere. Men støtte og bakke dem op i deres egne interesser. Også selvom det er computerspil. Det handler nok om en holdningændrig fra pædagogernes side,og vi skal slippe den lidt forældet tankegang.

Anonym sagde ...

Hej, det er helt klart, at vi ikke skal bremse børnene i at bruge computeren, som jo er en del af vores liv, om det nu er i det private rum, på skolen eller senere i erhvervslivet. Og de skulle starte så tidligt som muligt med denne kompetenceudvikling via aldersvarende tilbud (f. eks. computerspil). Vores ønske er det jo, at børn kan klare sig godt i samfundet. Jeg kan bare ikke tilslutte mig Dortes mening, at vi ikke må være skeptiske. At have et kritisk øje på det børn konsumerer er efter min mening meget vigtigt, da børn har brug for støtte i at finde ud af hvad er godt og hvad er skidt. Et simpel eks. er reklamen.